Τρίτη 21 Απριλίου 2015

ΑΣΤΡΑ- ΜΑΓΕΙΑ


AstRA   MAGEIA & EGKLHMA



Παρόλο  που η απομυθοποίηση  θεωρείται «εύκολο  επάγγελμα», οι σχέσεις μύθου –επιστήμης , που συχνά  περνάνε  μέσα από τη μαγεία  και την αστρολογία, δεν απασχολούν  μόνο τους  ειδικούς  αλλά και κάθε  απλό πολίτη ο οποίος  στην καθημερινή  του  συμπεριφορά  διαπιστώνει  επηρεασμούς  από δεισιδαιμονίες κ.λπ.
      Ο μύθος  όμως «βιώνεται « όπως γινόταν  άλλωστε  και στις  πρωτόγονες  κοινωνίες , κατά τρόπο  που δεν αφήνει  πολλά περιθώρια  για εκλογίκευση .
Η πίστη και η διαίσθηση  του επιστήμονα , αν και  συνιστούν  το ασφαλέστερο  «πέρασμα από τη μαγεία  στη μεταφυσική» κι από εκεί στη φιλοσοφία συγκρούονται  με την εγκυρότητα  της «πληροφορίας». Παρόλα αυτά, θα επιχειρήσουμε  μία προσέγγιση  των δύο νέων συνιστωσών  της  «εγκληματολογικής  ερμηνείας» της αστρολογίας και της Μαγείας.

                          Astrologika

Η δοξασία  ότι τα άστρα  (προ)καθορίζουν  το χαρακτήρα , είναι πανάρχαια. Πολλοί ισχυρίζονται  π.χ. ότι όσοι γεννήθηκαν  κάτω από τον Άρη  γίνονται  «δολοφόνοι και σφαγείς», υπογραμμίζοντας  έτσι  τις ζωδιακές  και πλανητικές  επιδράσεις  στην υφή της  ψυχοδομής  του ανθρώπου .Υποστηρίζεται μάλιστα  ότι τα  αστροχαρακτηριστικά είναι εμφανή  στο πρόσωπο  του καθενός. Ο «Λέων « είναι τολμηρός , υπερήφανος κ.λπ. Άλλοι διατείνονται  ότι τα άστρα προκαλούν κλίσεις αλλά δεν εξαναγκάζουν , αφήνοντας  τον άνθρωπο κύριο δημιουργό του πεπρωμένου  του . Με τα αστέρια  κατευθύνονται  οι άνθρωποι «, αφού  ο άνθρωπος  οφείλει  να συμμορφωθεί  προς την ουράνια τάξη , καθώς Ουρανός –Γη-Άνθρωπος  συνιστούν  τις τρεις δυνάμεις  που συνθέτουν τον κόσμο.
Η αστρολογία , από «απομεινάρι  του μεσαιωνικού  σκοταδισμού «, έχει αναχθεί  σε «κλειδί» για την ερμηνεία  του ανθρώπινου χαρακτήρα .Το ωροσκόπιο είναι ένα είδος  αστρικών  δακτυλικών  αποτυπωμάτων , αφού οι αστρολογικοί πλανήτες  επηρεάζουν  την προσωπικότητα  και τη συμπεριφορά  του ανθρώπου .Οι  δώδεκα  αστρικοί  κύκλοι  συνοδεύονται  και από δώδεκα  χαρακτηρολογικούς  τύπος , χωρίς  όμως αυτό να σημαίνει  ότι ο άνθρωπος  χάνει εντελώς  την ελευθερία  της μοίρας του .Το άστρο –πορτραίτο  δεν παρέχει  βεβαιότητες , αλλά στοιχεία και πληροφορίες..
Αυτή η πίστη στα άστρα  δεν εκλείπει  ούτε στην εποχή των ηλεκτρονικών  υπολογιστών  και του επιστημονικού  θετικισμού .Η αστροβιολογία , συνδυάζοντας  αστρονομικούς και  φυσικούς νόμους ( περιοδικότητα , σταθερότητα κ.λπ) αποκόπτει την αστρολογία  από τη μαγεία .Ο μύθος  και τα μαθηματικά  εμπλέκονται , υπερβαίνοντας  τα λαϊκά ζωοδιολόγια και τα εκλαϊκευμένα  αστρολογικά βιβλία. Από επάρατος  αστρογοητεία», η σύγχρονη  αστρολογία  επιχειρεί  να δώσει  στην ανθρώπινη λογική  δεδομένα  που θα τις επιτρέψουν  στον άνθρωπο  να βρει την αυτογνωσία  του.
Παρά  όμως αυτές τις γενικές διαπιστώσεις , υπάρχει και η άλλη πλευρά. Η σχέση της  υγείας μας  με τα άστρα  τα κοσμοβιολογικά  μοντέλα , η χρήση της αστρολογίας  στην πολιτική  οι αντιδράσεις της  αστρονομίας , οι προφητείες  μέσω κύκλων , ο ουρανοπίθηκος, έχουν στρέψει  πολλούς  σε μία αυτολατρεία , που βαθιά μέσα της  κρύβει την ανάγκη  να αφεθούμε ξανά  στο μύθο και στην μαγεία.
Μετά το πολυτάραχο  ταξίδι  της αστρολογίας  μέσα από τις  θρησκείες  και τα καθεστώτα  και ιδιαίτερα  μέσα από τις «επιστήμες  του αποκρυφισμού» σήμερα διαπιστώνουμε  ένα πέρασμα  από τις προβολές  σε ζώα ή σε μυθικά  πρόσωπα  σε σύγχρονες  ψυχολογικές θεωρίες ( π.χ. της συγχρονιστικότητας.
Χωρίς  να αποφεύγεται  ο κίνδυνος της  «αυτοεκπληρούμενης  προφητείας» όπου πρόβλεψη και προκατάληψη συγχέονται  για πολλούς η αστρολογία  παίρνει τη μορφή « κλιματοψυχολογίας» και στην ουσία συνιστά έναν ακόμα τρόπο  σύνδεσης  του ανθρώπου με το περιβάλλον του ( και ερμηνείας  της σύνδεσης  αυτής. )

                                   DIABOLIKA

Τα αινίγματα της ψυχής  του ανθρώπου  επανασυνδέονται  με τα αινίγματα  του  σύμπαντος : η τηλεπάθεια  σχετίζεται  με την κυβερνητική , οι εξ-αισθητηριακές  δυνατότητες  των παιδιών  με τον προγραμματισμό  της μάθησης , το ελιξίριο μακροβιότητας  με τη διατήρηση  των πληροφοριών  κ.ο.κ.
Από τη μαγεία  ως εμπειρική  επιστήμη  και τη
material prima των αλχημιστών μέχρι  τις σημερινές  απόψεις  ότι το σώμα  του ανθρώπου  είναι μία  ηλεκτρική στήλη , ότι το υπερπέραν  είναι ορατό  ή ότι η ζωή  δεν είναι μία  και μοναδική , έχει χυθεί πολύ μελάνι , χωρίς ποτέ  να μας παρέχεται  η βεβαιότητα  για το αν  πρόκειται  περί λαϊκής  δοξασίας  ή περί  επιστημονικής εκδοχής
            Από τις  αμερικανικές  έρευνες  που απέδειξαν   ότι το «έμφραγμα « χτυπάει τους κακούς ( μοχθηρούς ,  χολερικούς  κ.λπ) μέχρι το δολοφόνο  ο οποίος  πριν πυροβολήσει  τα θύματά του , τα ρωτούσε  προηγουμένως σε ποιο ζώδιο  ανήκουν, από τους οδηγούς  μαγείας , τις βίβλους  του Διαβόλου  και τα σχολεία λευκής μαγείας  μέχρι την αναβίωση  της Πυθίας  η μετά πάθους  προσφυγή  σε κάθε είδους  «προφητικά  επαγγέλματα  αλλά και η «ανακοίνωση  των μελλούμενων « ως μαντική  τέχνη , συνδέεται  με τις υπαρξιακές  αγωνίες  του σύγχρονου  ανθρώπου .
 Η αναβίωση του μυστικισμού , των δεισιδαιμονιών  και των προλήψεων , παρόλο  που παίρνουν  πιο σύγχρονες  μορφές , δεν παύουν να έχουν  επιπτώσεις  στην κοινωνική  συμπεριφορά των ανθρώπων.
Οι ομοιότητες   εγκληματιών  με ζώα  παρόλο που έλκουν ως δοξασίες την καταγωγή  τους από την αρχαιότητα  έχουν «περιβληθεί» το μυθικό μανδύα  της σύγχρονης  τεχνολογίας .Ο πρωτόγονος και βίαιος  προάνθρωπος  αντικαθίσταται  από «κακόμορφους»  διαστημάνθρωπους  που μας παρακολουθούν  και τήλε-κατευθύνουν .
Το κακό  ως ελεύθερα  επιλεγόμενος τρόπος ζωής , η χρήση Μαύρης ή Λευκής  Μαγείας , για το κακό  ή το καλό , ο ρόλος του  διαβόλου που  παίζεται  από την πιο εξέχουσα  προσωπικότητα  της ομάδας , ο «επιστημονικός «θάνατος  του μάγου  αλλά και οι άνθρωπο-θυσίες  με σκοπό  τη νεκρομαντεία , οι βρικολακιασμένοι  που έχουν  τελέσει  μεγάλα κακουργήματα  η φιλοσοφία  και το γλωσσάρι των αλχημιστών , το λεξικό  των απόκρυφων  επιστημών , οι αστρονόμοι-ιερείς  και μάγοι , οι βρικόλακες , ξεπηδούν  μπροστά μας  όχι τόσο  για να  ερμηνεύσουμε  τα  σκοτάδια  του παρόντος  αλλά  κυρίως  για να δούμε  καθαρότερα  το παρόν  και το μέλλον.

                              EGLHMATOLOGIKA                           

Η Μαγεία καλύπτει  τα κενά της επιστήμης .
Η φυσιογνωμία  πηγάζει  από την Αστρολογία  και τρέφεται  από τη μαγεία .
Η Εγκληματολογία  αναζητεί  ακόμα  τα « κακά δαιμόνια « που κατοικούν στο σώμα  του ανθρώπου  και αποτυπώνονται  στη μορφή του,  αδυνατώντας  να αποβάλλει  το μαγικό της χαρακτήρα.
Μπορεί η Εγκληματολογία  να ξεπέρασε  πια τη φάση  του «διαισθητικού  εμπειρισμού , αλλά δεν έχασε το μυστήριό της .
Από τη στιγμή που δε μπορούν  να δοθούν  απόλυτες και σταθερές  απαντήσεις  στο φαινόμενο  έγκλημα  είναι  φυσικό – σαν τους μάγους- πολλοί να προσφεύγουν  σε παρακινδυνευμένες  υποθέσεις , δύσκολα  επαληθεύσιμες.
Επειδή  δεν είναι  εύκολο  να απορρίψουμε  όλες τις  μη- λογικό- μαθηματικές  ερμηνείες  του κόσμου ( ψυχολογική , θρησκευτική κ.λπ) πολλές  φορές  γοητευόμαστε  από την ιδέα  του  να καταστήσουμε  την Εγκληματολογία υπηρέτρια  όλων  των άγνωστων  και σκοτεινών  δυνάμεων , εντός  και εκτός  του ανθρώπου.
Με βάση  την αντίληψη  αυτή :
1.      πολλοί εγκληματίες  ορκίζονται ότι  στο έγκλημα  τους  ωθήθηκαν  από ακατανίκητη  ορμή  που δε μπορούσαν  να Ελέγξουν .
2.      Πολλοί εγκληματίες  προετοιμάζουν  την τέλεση  του εγκλήματος  τους  κατά  σατανικό τρόπο ιδίως σε περιπτώσεις « φαρμακείας» ή ομαδικού  βιασμού.
3.      Πολλοί εγκληματίες  ισχυρίζονται-ίσως και  το πιστεύουν – ότι το άστρο τους  ή η κακιά  ώρα  φταίνε  γι’ αυτό που διέπραξαν .
4.      Στον τόπο πολλών εγκλημάτων  ανακαλύπτουν  διάφορα είδη  με αποκρυφιστική  σημασία .
5.      Όλοι είτε κρίνουμε  έναν εγκληματία , είτε  αναλύουμε  την πράξη του ,  επηρεαζόμαστε  δυσμενώς  ότι όλη  συμπεριφορά  του κινείται  στο χώρο  του ανεξήγητου και του  παράλογου .
6.      Όλοι , φοβόμαστε  μήπως αυτές  οι άγνωστες  δυνάμεις  κάποτε  στραφούν  εναντίον  μας.
Με βάση  την ίδια αντίληψη  έχουν προβληθεί  ιδεολογήματα  του τύπου :
Οι εγκληματίες  αντέχουν  περισσότερο τον πόνο , ή το έγκλημα  και η τιμωρία  διαφοροποιείται  καθώς ο άνθρωπος  γίνεται  «αθάνατος» ή  η εικόνα του φονιά  διατηρείται  μέσα στον  αμφιβληστροειδή»  του θύματος , ή το σώμα αλλοιώνεται  ταυτόχρονα  με την ψυχή , αφού  Φυσιογνωμική και Ψυχομετρία  έχουν ως κοινή  αφετηρία  την ενότητα  του ανθρωπίνου  Είναι.

                                         EPIMYTHIAKA

Οι σύγχρονες  επιστήμες  δεν έχουν  σταματήσει το διάλογο  με την αλχημεία , τη μαγεία  κ.λπ, αφού  γίνεται  δεκτό  ότι ακόμα  και επιστήμη  έχει ανάγκη  από «συνείδηση»
Η αστρολογία  μας βοηθάει  να « διαβάσουμε « το Μακρόκοσμο, ενώ η ψυχολογία  να εμβαθύνουμε  στο Μακρόκοσμο .Και οι δύο  όμως κλάδοι  χρησιμοποιούν  μύθους  και θρύλους.
Η μαγεία και ο μύθος  συνδέουν  και εντάσσουν  τον  μειούμενο  στις παραδόσεις  και στην( μη-αναπτυγμένη ) κοινωνία .Από την καθημερινή  κουβέντα  μέχρι τα όνειρα και τα   παραληρήματα του τρελού , ο μύθος  παραμένει  ζωντανός .Από τη Μαγεία στην Αστρολογία , από την μαγεία των άστρων  στην Αστρική  Μαντική , ο άνθρωπος  εμμένει  στην αναζήτηση  μεθόδων «πρόγνωσης»
Ας μη ξεχνάμε  ότι  η λαϊκή  μαντεία  έλκει την καταγωγή  της  από τις ποικίλες  μορφές μαντείας  της αρχαιότητας ( από την κληδονομαντεία και τη  μορφοσκοπία μέχρι  τη θεοκρισία  και την ιεροσκοπία ) Κι ακόμα  ότι σήμερα  εξελιγμένες  μορφές  πρόγνωσης  του χαρακτήρα  του ανθρώπου  όπως πχ. η γραφολογία  δεν αμφισβητούνται απόλυτα , ενώ οι φιλόλογοι – μυθολόγοι  και οι ψυχολόγοι-ψυχοθεραπευτές  συνεργάζονται  σε θέματα όπως : «Μαντεία  και προσμονή : προοπτικές  για τη ζωή  και για την ίαση».
Το υπερφυσικό –με τη λαογραφική ή αποκρυφιστική  μορφή του- ξανασυνδέει  τον άνθρωπο  της μεγαλούπολης  με  τη Μητέρα  Φύση.
Ο άνθρωπος δε μπορεί να ξεφύγει  από τα δεσμά  της ενότητας  όλων των ειδών , γι αυτό  και ο ανθρωπομορφισμός  αποκτά  χαρακτηριστικά  συμβολικού  τρόπου  επικοινωνίας  με οτιδήποτε  μη ανθρώπινο.
Δε μπορεί ακόμα  να ξεφύγει  και από τη σκοτεινή  πλευρά του , γεγονός  που τον αναγκάζει  να ερμηνεύει  με έναν  ιδιόμορφο  ζωομορφισμό τις  συνειδητές  ή ασυνείδητες  ενέργειές του .Μπορεί  το πνεύμα , το σώμα και το περιβάλλον  να συγκροτούν  το «Εγώ» χωρίς να είναι  δυνατή  η χάραξη  ευκρινών  διαχωριστικών  γραμμών ,όμως η ιστορία  της Ανθρωπότητας  και η  διαπάλη των ανθρώπων  έχουν  ιδιαίτερα  τραυματίσει  τη μνήμη  του Ανθρώπου , με συνέπεια  τίποτα  να μην του  χαρίζει  την ηρεμία  (του πολιτισμού) και την ασφάλεια (της επιστήμης )
Οι ανθρώπινες  κραυγές  απόγνωσης  που  βγαίνουν  από τα γκέτο  και τα  στρατόπεδα  συγκέντρωσης, από τις φυλακές  και τα βιοχημικά εργαστήρια , αποδεικνύουν την αταβιστική  επιστροφή  σε πρωτόγονες μορφές επιβολής ιδεών .Υπαρξιακές αγωνίες σε συνδυασμό με μυστήρια  του σύμπαντος  ή με την αναζήτηση  της αιώνιας  ζωής ( χωρίς  όμως alienation , δηλ. χωρίς  να γίνουμε  άλλοι)ωθούν  τον άνθρωπο σε πράξεις  αυτό- καταστροφής ( αυτοκτονία) και τον άνθρωπο-εγκληματία  σε πράξεις  ετεροκαταστροφής  ( έγκλημα)
Αναζητώντας  τον ( τεχνητό  ή μυθικό )  παράδεισο ή εξορκίζοντας  τη (γήινη ή δαντική) κόλαση  ο Άνθρωπος  ένα είναι βέβαιο  ότι δεν επιτυγχάνει  να συναντήσει  τον διαχρονικό  εαυτό του  και να μπορέσει  να συμφιλιωθεί  μαζί του , αλλά  και με τη μοίρα , που εν μέρει τουλάχιστον – ο ίδιος  κρατάει στα χέρια του .
( γραμμένο από καθηγητή Νομικής , Γ Π )  


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου